Toliau pabandysiu populiariai aprašyti klases, važiavimo sudėtingumą dalyvaujant jose bei išlaidas, susijusias su joms tinkančiais modeliais.
Off-road.
Pigiausia ir lėčiausia yra
1/10 Electric Beginner klasė. Šioje klasėje galima dalyvauti su pačiais įvairiausiais modeliais. Pvz., Monster Truck, Stadum Truck, Short Cource Truck, Buggy, Truggy ir t.t. Modelio tipą apsprendžia jo forma bei tam tikri parametrai (ratų bazė, bendras plotis, variklio aukštis nuo plokščio paviršiaus ir t.t.) bet šioje klasėje tai nesvarbu. Svarbu, kad būtų elektrinis bei 1/10 mastelio. Šioje klasėje yra ir variklio bei baterijų apribojimas, tad ir šių dalykų nereikėtų pamiršti. Su bet kuriuo modeliu jūs galite laimėti, jeigu gerai vairuosite. Tačiau reikėtų žinoti kelis kertinius dalykus. Lengvas modelis bus dinamiškesnis negu sunkus. Aukštas modelis posūkiuose blogiau elgsis (virs, sunkiau įvažiuos ir išvažiuos iš posūkių) negu žemas. 2WD modelis reikalaus geresnio sukibimo (geresnių padangų, kietesnės trasos) bei tikslesnio vairavimo negu 4WD. Tačiau aukštas modelis geriau įveiks tramplinus ir trasos nelygumus. Sunkus modelis bus stabilesnis trasoje, lengviau vairuojamas. 2WD modelis bus lengvesnis ir dinamiškesnis.
Tad reikėtų suprasti, kad idealių modelių, pačių pačių geriausių tiesiog nėra!Ši klasė kaip ir skirta pradedantiesiems, tad renkantis modelį reikėtų nepamiršti, kad jūs su tuo modeliu norėsite ne tik varžybose važiuoti, bet ir laisvalaikiu juo pasimėgauti. Aukštesnis modelis šiuo atveju jau turės pranašumą, nes su juo galėsite daug kur pravažiuoti. Tvirtesnis (paprastai ir didesnis, sunkesnis) modelis ne taip greitai byrės. Universalių modelių, idealiai tinkančių ir varžyboms, ir pramogoms nėra (nekalbu apie klases, suformuotas dirbtinai konkretiems modeliams). Tad reikia susitaikyti su tuo, arba, jeigu leidžia kišenė, įsigyti pora modelių.
Šiais metais klasėje įvestas konkretaus variklio apribojimas. Gali dalyvauti varžybose tik su LRP Blast S10 arba Ansmann Clash 23T tipo varikliu.
Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 400 iki 1000Lt (galima išleisti ir daugiau, bet ar yra prasmė tai daryti?). Pigiausia bus įsigyti "RTR" modelį. RTR yra sutrumpinimas nuo "Ready To Run". Tai yra pilnai sukomplektuotas ir surinktas modelis. Trauki jį iš dėžės, pakrauni modelio baterijas, nusiperki baterijas valdymui ir važiuoji! Tačiau čia yra ir minusų. RTR modeliuose dažniausiai nebūna tinkamų baterijų (jos būna mažos ir jų talpos nepakaks 5 minučių važiavimui). Nebūna tinkamo kroviklio, kad per ~1val. (toks dažniausiai yra laiko tarpas tarp važiavimų) pakrauti pilnai baterijas. RTR modelio kai kurie mazgai gali būti silpni (serva - įtaisas sukantis jūsų ratus, kai jūs pasukate vairo ratuką valdyme) arba ne optimalūs (ESC (greičio reguliatorius - viena svarbiausių modelio detalių, atsakinga už greitėjimą ir stabdymą), variklis, padangos). RTR modeliuose valdymas dažniausiai būna su kvarcais ir pats paprasčiausiais. Varžybose, susirinkus keliems dalyviams su kvarciniais valdymais reikia žiūrėti, kad pas visus būtų skirtingi kvarcai, nes kitaip valdysite vieni kitų modelius.
Brangesnis kelias yra rinktis "KIT" modelius. Tai yra kaip konstruktorius. Modelis atvažiuoja nesurinktas, jame dažniausiai nebūna elektrinių detalių bei valdymo (kai kuriuose net padangų). Viską tenka pačiam surinkti ir susipirkti. Tai yra sunkiau ir sudėtingiau pradedančiam... bet kartu tai yra labai gera patirtis, taip yra detaliai susipažįstama su modeliu. Paskui ženkliai lengviau modelį reguliuoti, taisyti jo bėdas. Perkant pačiam ir elektroniką, galime rinktis, tad čia jau galime išvengti labai silpnos servos bei įsigyti gerą ESC ir galingesnį varikliuką. Jus varžo tik kišenės gylis
.
Yra ir ARTR (Almost Ready To Run) modelių, kuriuose dažniausiai nebūna baterijų ir kroviklio. Tai vienas iš geriausių variantų pradedančiam nusipirkti modelį varžyboms, nes neišleidžiami be reikalo pinigai netinkantiems daiktams... Gaila, bet dažniausiai skirtumas tarp ARTR ir RTR yra labai nedidelis ir mažai te padeda sutaupyti.
Antra pagal išlaidas bei sudėtingumą, ko gero, būtų
1/10 Electric Modified klasė. Pagal vairavimą (ir pagal išlaidas) ši klasė labai netoli nuo kitų, sudėtingesnių klasių. Bet, mano nuomone, ji yra paprastesnė negu kitos, toliau išvardintos. Dėl šioje klasėje leidžiamų bet kokių variklių ir galingų LiPo baterijų klasė yra labai greita. Geri vairuotojai, gerose trasose su šios klasės modeliais rodo geresnį rezultatą, negu su 1/8 mastelio elektriniais modeliais. Gaila, pas mus trasos nėra tokios lygios, tad ne visada labai didelis greitis veda prie pergalės
. Vėl gi, važiuoti galima su bet kokio tipo mašinomis. Tačiau didelis greitis sąlygoja tai, kad tinkamiausi į šią klasę yra buggy tipo 2WD ir 4WD modeliai. Kaip toliau pastebėsite, šio tipo modeliai yra populiariausi sportinėms varžyboms (yra rengiami 1/10 Buggy Nacionaliniai, Žemynų bei Pasaulio čempionatai). Dėl savo formos bei pagaminimo jie yra greiti, gerai stovi trasoje bei paprasti priežiūroje.
Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 600 iki 2000Lt (galima išleisti ir daugiau). Vėl gi, pigiausia pirkti RTR, bet konkurentus su rimtais KIT modeliais bus sunku aplenkti (nebent esate naujas vairavimo genijus - tada ir su priešpiečių dėžute galite laimėti
). Dėl minėto didelio greičio važiuoklėms keliami didesni reikalavimai. Skirtingai negu Standart klasėje važiuoklės neturi detalių iš anglies apribojimo. Tad brangesnės KIT važiuoklės iš anglies bus lengvesnės negu RTR plastmasiniai modeliai ir iš karto turės pranašumą. Vairo serva turi būti tvirta ir atlaikyti didelių greičių apkrovas. Atskira kalba čia būtų apie ESC ir variklį. Daugelio pradedančių klaida yra žiūrėti tik į ESC amperų kiekį bei variklio vijas arba kv reikšmę. Aišku svarbu yra ir tie parametrai. Tačiau reikia blaiviai vertinti savo, kaip vairuotojo, galimybes. Bei suvokti, kad tokį modeliuką suvaldyti esant labai dideliam greičiui yra labai sudėtinga. Dažniau pakanka pasirinkti pakankamo greičio varikliuką ir daugiau investuoti į gerą ir brangų ESC, kuris turi papildomų, vairavimo pagalbai skirtų funkcijų. Taip pat, reikia suvokti, kad investavus į gerą važiuoklę negalima labai taupyti elektronikai! Tik visuma gali laimėti varžybas! Tik visų mazgų teisingas ir užtikrintas veikimas suteiks daugiausia malonumo ir leis susikaupti vairavimui!
Trečia klasė būtų
1/10-1/8 Monster Truck Nitro. Šioje klasėje dominuoja vieno gamintojo vienos rūšies modeliai. Tai HPI Savage modelis su vidaus degimo varikliu. Ir tik šiemet tarp dalyvių atsirado pora Traxxas Revo Nitro modelių. Na, dar anksčiau buvo berods vienas Team Losi LST2 monstras. Tai gi, kaip supratote šioje klasėje važiuoja Monster Truck tipo modeliai su vidaus degimo varikliais. Naudojamas yra specialus Nitro kuras. Ši klasė patraukli tuo, kad su šiais modeliais įdomu ne tik varžytis bet ir palakstyti laisvalaikiu. Modeliai didžiuliai, tvirti, didelio pravažumo, tad galima važinėtis visur. Tačiau yra ir nepatogumų. Reikia gana gerai išmanyti vidaus degimo variklius ir jų reguliavimą. Variklį teks reguliuoti pastoviai, ir būtinai pasikeitus oro sąlygoms. Taip pat, varžybose būtina turėti mechaniką, kuris pagelbės, kai jūs vairuosite užlipęs į pakylą, o jūsų modeliui reikės įpilti kuro ar vėl užvesti užgesusį modelį. Bet labai neišsigąskite. Į varžybas suvažiuoja daug patyrusių modeliuotojų. Jie su malonumu jums padės tvarkytis su nitro modeliu, patars kaip ir ką reguliuoti bei pagelbės jeigu neturite mechaniko.
Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 700 iki 3000Lt (galima išleisti ir daugiau). Taisyklė ta pati. RTR modeliai pigiausi, tačiau reikalaujantys papildomų išlaidų ir ne tokie tvirti bei ne taip pritaikyti varžyboms. KIT modeliai brangesni, juose yra geresnės detalės, jie labiau pritaikyti varžyboms. Skirtingai nuo elektrinių modelių, vidaus degimo modeliuose yra ne tik vairo serva bet ir gazo/stabdžio serva. Tokiems modeliams reikalingos kokybiškos, patvarios ir galingos servos nes modelio masė gana didelė.
Ketvirta klasė būtų
1/10-1/8 Monster Truck Electric. Klasė investicijomis gal ir nusileidžia ankstesnei Nitro klasei bet greičiu ir galia lenkia. Kaip ir ankstesnė ši klasė yra skirta Monster Truck tipo modeliams varomiems elektra. Populiariausias atstovas - HPI Savage Flux. Deja, tačiau klasės likimas neaiškus. Praėjusį sezoną klasėje dalyvių te susirinkdavo 3-4. Tad gali būti, kad kitais metais jos visiškai nebus, arba bus pakeisti jos nuostatai. Daug greičio ir galios labai patrauklu pradedantiesiems. Modeliai idealiai tinka ir laisvalaikio praleidimui. Būdami elektriniai važiuoja labai tyliai, tad su jais galėsite lakstyti ir mieste niekam neužkliūdami. Tačiau tai reikia daryti atsakingai. Modelis ne žaislas! Su juo galima rimtai sužaloti žmogų, apgadinti aikštelėje ar gatvėje stovinčias tikras mašinas. Ar įsivaizduojate kiek jėgos turi beveik 6kg sveriantis monstras lekiantis 100km/h greičiu!?!
Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 700 iki 2500Lt (galima išleisti ir daugiau). Šioje klasėje vyrauja ARTR modeliai. Turėdami galingą elektroniką šie modeliai reikalauja nemažų baterijų, dažniausiai netgi poros vienetų. Tokioms baterijoms reikia rimto kroviklio. O šie daiktai kainuoja nemažai. Tad dažniausiai jų nerasite pakuotėje. Kaip ir baterijų valdymui. Visa kita bus. KIT modelių čia praktiškai nesurasite. Tiesiog šios Monster Truck klasės nelabai populiarios tarp sportininkų užsienyje ir ne dažnas klubas jas organizuoja. Tokius modelius dažniau perka laisvalaikiui... Lietuvoje yra nemažai Monster Truck savininkų, tad jiems ir suformuotos šios klasės.
Penktai klasei priskirčiau
1/5-1/6 Petrol modelius. Klasė skirta 1/6-1/5 mastelio visų tipų modeliams su benzininiais vidaus degimo varikliais. Tai pačių didžiausių modelių klasė. Dėl savo dydžio ir svorio modelius nėra paprasta meistriškai valdyti trasoje. Modeliuose naudojamas benzininis variklis, tad reguliuoti jį ženkliai paprasčiau negu nitro. Ankstesnių metų varžybose dažniausiai pasitaikantis modelis buvo 2WD HPI Baja 5b. Tačiau pastaruoju metu vis daugiau atsiranda kitokių gamintojų, taip pat 4WD variantų. Modeliai smagūs ir laisvalaikiui. Tačiau dėl dydžio ir garso nerekomenduotina su jais važinėti mieste. Geriau paieškoti atokesnių vietų. Modelis patrauklus ir eksploatacinėmis išlaidomis - benzinas kainuoja pigiau negu Nitro...
.
Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 1500 iki 3500Lt (galima išleisti ir daugiau!). Vėl gi, pigiausia pirkti RTR ar ARTR. Tačiau KIT modeliai sukomplektuoti iš geresnių detalių. Modeliai dideli ir sunkūs, tad vairo serva turi būti tikrai galinga.
Į šeštą klasę patenka
1/8 Buggy tipo modeliai. Tai sportiškiausia klasė. 1/8 Buggy varžybos vyksta daugelyje pasaulio šalių. Rengiami Nacionaliniai, Žemynų ir Pasaulio čempionatai, vyksta be galo daug klubų varžybų.
Pirmas šios didelės grupės pogrupis -
1/10-1/8 Open Electric klasė. Tik šį sezoną atsiradusi bet sparčiai populiarėjanti 1/8 mastelio elektrinių Buggy ir Truggy tipo modelių klasė. Kaip matote klasės pavadinime yra ir 1/10 mastelis. Šiais metais joje dalyvavo 1/10 E-Revo modelis, tačiau jis nebuvo labai konkurencingas. Tad yra pasiūlymas kitais metais daryti grynai 1/8 mastelio elektrinių bagių klasę bei 1/10-1/8 mastelio Open Electric klasę kurioje galėtų važiuoti Truggy tipo bei E-Revo ir panašūs Monster Truck modeliai. Šie elektriniai bagiai labai dinamiški, turi labai daug galios. Elektrinė sistema yra paprastesnė nei nitro, čia nereikia atskiro mechaniko pagalbos. Gaila tik, kad esant didelėms apkrovoms, vis dar pasitaiko ESC ir variklių gedimų (o šie daiktai yra brangūs). Tačiau, sparčiai vystantis technologijoms, gedimų turėtų mažėti. Dar vienas apribojimas - važiavimo laikas. Deja, kol kas LiPo baterijos, tinkančios į šiuos bagius, leidžia važiuoti daugiausiai 10-15 minučių (iškrovus LiPo bateriją žemiau saugios ribos ji gali užsidegti, arba, geriausiu atveju, tapti netinkama naudojimui...). Todėl varžyboms yra nustatytas saugus 10 minučių važiavimas. Būtų ženkliai įdomiau važiuoti bent 20-30 minučių, tačiau kol kas nėra tokių LiPo baterijų. Keisti baterijas važiavimo metu negalima, nes pakankamai pavojinga padaryti klaidą sujungiant jas. Gal būt ateityje ir bus išrasta baterijų tvirtinimo sistema, kuri leis saugiau ir greitai pakeisti baterijas. Tada ir važiavimo laikas galės būti ilgesnis.
Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 700 iki 4000Lt (galima išleisti ir daugiau!). Vėl gi, pigiausia pirkti RTR ar ARTR, bet konkurentus su rimtais KIT modeliais bus sunku aplenkti (nebent vairuojate kaip Ryan Maifield
). Dėl didelio greičio važiuoklėms ir kitiems komponentams reikalavimai dideli. Važiuoklėse dažniausiai naudojama 6000 ar 7000 serijos aliuminis bei anglies pluošto detalės. Vairo serva turi būti tvirta ir greita. ESC ir varikliui keliami aukšti reikalavimai. Šie komponentai skiriasi nuo 1/10 mastelyje naudojamų. Juose naudojami truputį kitokie algoritmai. Varikliai yra skirti specialiai 1/8 masteliui ir skiriasi bagiams ir tragiams. Vėl gi nereikėtų žiūrėti tik į ESC amperų kiekį bei variklio kv reikšmę. Šioje klasėje labai svarbu yra ir tie parametrai. Tačiau, esant didelėms apkrovoms, neteisingai parinktas variklis tik išskirs daug šilumos, pats ges bei gadins ir ESC. Tad prieš renkantis sistemą siūlyčiau pasikonsultuoti su nusimanančiais. Svarbu nepamiršti, kad varžybose yra leista naudoti maksimaliai tik 4S baterijas! Ir čia galioja ta pati taisyklė - investavus į gerą važiuoklę negalima labai taupyti elektronikai!
Kitas pogrupis būtų
1/8 Buggy Sport klasė skirta 1/8 mastelio „buggy“ tipo, su vidaus degimo varikliais modeliams. 1/8 Nitro Buggy klasė yra viena iš seniausių klasių kurioms rengiamos varžybos. Tai gausiausia ir populiariausia, bei labiausiai žiūrovų mėgstama klasė. Greitis, garsas, užvažiavimai į pit'us kuro papildymui, taktiniai sportininkų sprendimai, mechanikų profesionalumas... ar neprimena F1...? Kaip supratote modeliai yra su vidaus degimo varikliais. Naudojamas specialus Nitro kuras. Be abejo, šioje klasėje reikia gana gerai išmanyti vidaus degimo variklius ir jų reguliavimą. Variklį teks reguliuoti pastoviai. Taip pat, varžybose būtina turėti mechaniką, kuris pagelbės, kai jūs vairuosite užlipęs į pakylą, o jūsų modeliui reikės įpilti kuro ar vėl užvesti užgesusį modelį. Aišku, atvykę į varžybas ar treniruotes, visada surasite kas jums patars bei padės. Didelis privalumas yra ilgi važiavimo laikai. Finaliniai važiavimai pas mus vyksta 30 minučių. Pasaulio čempionate važiuojama 1 valandą! Galite įsivaizduoti, kad per tokį laiką ir su užvažiavimais kuro papildymui, varžybų situacija gali keistis akimirksniu!
Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 700 iki 4000Lt (galima išleisti ir daugiau!). Pigiausia pirkti RTR ar ARTR. Kelios firmos leidžia tikrai neblogus RTR ir ARTR rinkinius su kuriais galima pasiekti gerų rezultatų. Aišku, konkurentai su rimtais KIT modeliais tikriausiai turės patikimumo pranašumą, bet jeigu vairuojate kaip Cody King - niekas jūsų RTR nepavys...
. Dėl didelio greičio važiuoklėms ir kitiems komponentams reikalavimai labai dideli. Labai svarbu geras variklis, kokybiškos gazo bei vairo servos. Važiuoklės pagamintos iš 6000 ar 7000 serijos aliuminio bei anglies pluošto. Dėl to, kad klasė labai sena, praktiškai visos rimtų gamintojų važiuoklės yra labai geros ir su jomis galima siekti aukštų rezultatų. Tad važiuoklės pasirinkimą dažnai lemia greitas detalių gavimas Lietuvoje. Patikėkite, bus labai skaudu, jeigu dėl mažos pamestos detalės negalėsite baigti sėkmingai prasidėjusių varžybų. Jeigu esate visiškai nepatyręs, siūlyčiau pasikonsultuoti su nusimanančiais, apsilankyti varžybose ir susipažinti kas su kokiomis mašinomis važiuoja. Taisyklė ta pati - investavus į gerą važiuoklę negalima labai taupyti kitiems komponentams!