Dabar yra 19 Kov 2024 06:58

Visos datos yra UTC + 2 valandos




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 5 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
 Pranešimo tema: Info norintiems pradėti dalyvauti mašinėlių varžybose
StandartinėParašytas: 18 Lap 2010 12:42 
Modeliuotojas
Modeliuotojas

Užsiregistravo: 17 Geg 2009 22:02
Pranešimai: 1123
Miestas: Vilnius
Sveiki,

daug postų su klausimais apie varžybas. Pamaniau, kad pravers šiokia tokia koncentruota info kas prie ko, kaip ir kada. Jeigu kas pastebės esmines klaidas, parašykite į PM - pataisysiu ar papildysiu šį postą.

Yra du pagrindiniai puslapiai, kuriuose pirmiausia reikėtų apsilankyt: - off-road ir - on-road. Juose pateikiama visa informacija apie Lietuvos Off-road ir On-road varžybas (trasos, tvarkaraščiai, info apie varžybas pas artimiausius kaimynus, varžybų aprašymai ir t.t.).

Pradedančiajam svarbiausia yra perskaityti galiojantį off-road reglamentą bei galiojančias on-road taisykles . Šiuose dokumentuose rasite daug info apie tai kaip vyksta varžybos, bei kokie yra pagrindiniai reikalavimai įrangai (modeliams, baterijoms ir t.t.). Labai svarbu (tiesiog privaloma) pradedantiems perskaityti reikalavimus varžybų modeliams. Pagal tuos reikalavimus modeliai ir skirstomi į klases. Tad jeigu galvojate apie dalyvavimą varžybose, susipažinkite su tais reikalavimais būtinai. Susipažinus bus lengviau nusipirkti teisingą modelį, tinkantį į vieną iš klasių.

Kad būtų lengviau trumpai aprašysiu šiuo metu varžybose esančias klases. Sąrašas nesikeičia labai dažnai, todėl jį čia ir pateikiu (jeigu pasikeis - atnaujinsiu).

Off-road:
- „1/8 Buggy Sport“ klasė skirta 1/8 mastelio „buggy“ tipo modeliams su vidaus degimo varikliais.
- „1/10-1/8 Monster Truck Nitro“ klasė skirta 1/10 ir 1/8 mastelio “monster truck” tipo modeliams, su vidaus degimo varikliais. (PASTABA - gali būti, kad kitą sezoną ši klasė bus panaikinta - siūlyčiau gerai pagalvoti prieš renkantis tokio tipo modelį).
- „1/10-1/8 Monster Truck Electric“ klasė skirta 1/10 ir 1/8 mastelio “monster truck” tipo modeliams, su elektriniais varikliais. (PASTABA - gali būti, kad kitą sezoną ši klasė bus panaikinta - siūlyčiau gerai pagalvoti prieš renkantis tokio tipo modelį).
- „1/10 Electric Beginner” klasė skirta 1/10 mastelio elektriniams visų tipų modeliams („buggy“, „truggy“, „monster“ ir pan.); šios klasės dalyvių modeliams taikomi variklio (tik LRP Blast S10 ir Ansmann Clash 23T varikliai), važiuoklės (jokių anglies pluošto dalių) ir baterijų (tik 6 celių NiMH/NiCd) apribojimai. Taip pat yra taikoma apribojimai dalyvių patirčiai (jeigu dalyvis turi svarių pasiekimų RC modelių varžybose, jam gali būti uždrausta dalyvauti šioje klasėje).
- „1/10 Electric Modified“ klasė skirta 1/10 mastelio elektriniams visų tipų modeliams („buggy“, „truggy“, „monster“ ir pan.) su bet kokiais elektriniais varikliais; šios klasės dalyvių modeliams taikomi tik baterijų (tik 7.4V 2S LiPo) apribojimai.
- „1/10-1/8 Open Electric“ klasė skirta 1/10 ir 1/8 mastelio visų tipų modeliams („buggy“, „truggy“, „monster“ ir pan.) su šiam masteliui skirtais elektriniais varikliais; šios klasės dalyvių modeliams taikomi tik baterijų (tik 14.8V 4S LiPo arba 2 X 7.4V 2S LiPo) apribojimai.
- „1/5-1/6 Petrol 2WD“ klasė skirta 1/6-1/5 mastelio visų tipų 2WD modeliams su benzininiais vidaus degimo varikliais.
- „1/5-1/6 Petrol 4WD“ klasė skirta 1/6-1/5 mastelio visų tipų 4WD modeliams su benzininiais vidaus degimo varikliais.

On-road:
- „Standard“ klasė skirta 1/10 mastelio elektriniams modeliams su plastikinės "vonios" tipo važiuoklėmis; šios klasės dalyvių modeliams taikomi variklio (tik uždari "540" tipo, 23 ar daugiau vijų turintys neaptarnaujami varikliai, nekeičiamais šepetėliais), baterijų (tik 6 celių NiMH/NiCd), važiuoklės (jokių anglies pluošto dalių, jokių reguliuojamos pakabos dalių, jokių tepalinių amortizatorių, jokių stabilizatorių) ir padangų (jokių mikroporinių padangų) apribojimai.
- „GT Hobby“ klasė skirta 1/10 mastelio elektrinėms Pan Car važiuoklėms pagal www.worldgtrc.com taisykles bei Formulės tipo važiuoklėms su galinių varančių ratų sistema; šios klasės dalyvių modeliams taikomi variklio (tik nemodifikuoti HPI Saturn 27T #1144 varikliai), baterijų (tik 6 celių, SubC NiCD arba NiMH, arba LiPO 2S kietu korpusu) ir padangų (tik padangos iš sąrašo bei Formulės tipo modeliams gamykliniu būdu gaminamos padangos) apribojimai.
- „Firebolt“ klasė skirta 1/10 mastelio elektriniams modeliams pagal EFRA 2010 taisykles 1/10 electric touring klasei, išskyrus maksimalų važiuoklės plotį (200mm), jei nenurodyta kitaip; šios klasės dalyvių modeliams taikomi variklio (tik nemodifikuoti HPI Firebolt 15T varikliai), baterijų (tik 6 celių NiMH) ir padangų (jokių mikroporinių padangų) apribojimai.
- „Touring Stock“ klasė skirta 1/10 mastelio modeliams pagal EFRA 2010 taisykles 1/10 electric touring klasei, jei nenurodyta kitaip; šios klasės dalyvių modeliams taikomi variklio (tik homologuoti varikliai iš sąrašo ir tik leistina variklio+baterijos kombinacija), baterijų (tik 5 arba 6 celių NiMH/NiCd Sub-C arba 2S LiPo kietu korpusu) ir padangų (jokių mikroporinių padangų, galimos bet kokios vulkanizuotos gumos (Slick) padangos, atitinkančios EFRA išmatavimus) apribojimai.
- „GT10” klasė skirta 1/10 mastelio elektriniams modeliams pagal www.worldgtrc.com taisykles; šios klasės dalyvių modeliams taikomi variklio (tik homologuoti varikliai iš sąrašo ir tik leistina variklio+baterijos kombinacija), baterijų (4 celių, SubC NiCD/NiMH, arba LiPO 2S kietu korpusu) ir padangų (tik padangos iš sąrašo) apribojimai.
- „C-12“ klasė skirta 1/12 mastelio elektriniams modeliams pagal EFRA 2010 taisykles, jei nenurodyta kitaip; šios klasės dalyvių modeliams taikomi variklio (bet koks kolektorinis ar bekolektorinis "540" tipo variklis), baterijų (4 celių, SubC NiCD/NiMH arba 1S LiPo kietu korpusu) ir padangų (bet kokios EFRA reikalavimus atitinkančios mikroporinės padangos) apribojimai.

On-road klasės paprastai lenktyniauja uždarose patalpose ant kilimo. Tad dažnos varžybos dar turi specialaus tepalo, naudojamo sukibimui gerinti, apribojimus. Taip pat, dažnoje klasėje rasite svorio, galimų kėbulų bei važiuoklės minimalaus aukščio apribojimus. Atkreipkite dėmesį, kad Lietuvos On-road varžybose su vidaus degimo varikliais važiuoti negalima!

Svarbi ir Off-road ir On-road nuostata yra tik "HardCase" (kieto korpuso) LiPo baterijų naudojimas varžybose bei jų krovimas tik įdėjus į nedegius LiPo maišelius.

Visi kiti reikalavimai klasėms ir varžyboms yra mano pateiktose nuorodose į off-road reglamentą ir on-road taisykles - nepatingėkite susipažinti!

Taip pat pravartu susipažinti ir su tarptautinėmis RC organizacijomis ir jų taisyklėmis. Svarbiausios mums yra šios: EFRA (Europos regionas) ir IFMAR (Tarptautinė organizacija vienijanti visus pasaulio regionus) . JAV yra viena iš šalių, kuriose RC hobis yra tapęs rimtu sportu, tad pravartu susipažinti ir su ROAR organizacija ir jos taisyklėmis. Dar yra FEMCA (Azijos regionas) ir FAMAR (Pietų Amerikos regionas).

_________________
Audrius


Paskutinį kartą redagavo audriusv 21 Kov 2012 11:11. Iš viso redaguota 8 kartus.

Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema: Re: Info norintiems pradėti dalyvauti mašinėlių varžybose
StandartinėParašytas: 18 Lap 2010 12:43 
Modeliuotojas
Modeliuotojas

Užsiregistravo: 17 Geg 2009 22:02
Pranešimai: 1123
Miestas: Vilnius
Toliau pabandysiu populiariai aprašyti klases, važiavimo sudėtingumą dalyvaujant jose bei išlaidas, susijusias su joms tinkančiais modeliais.

Off-road.

Pigiausia ir lėčiausia yra 1/10 Electric Beginner klasė. Šioje klasėje galima dalyvauti su pačiais įvairiausiais modeliais. Pvz., Monster Truck, Stadum Truck, Short Cource Truck, Buggy, Truggy ir t.t. Modelio tipą apsprendžia jo forma bei tam tikri parametrai (ratų bazė, bendras plotis, variklio aukštis nuo plokščio paviršiaus ir t.t.) bet šioje klasėje tai nesvarbu. Svarbu, kad būtų elektrinis bei 1/10 mastelio. Šioje klasėje yra ir variklio bei baterijų apribojimas, tad ir šių dalykų nereikėtų pamiršti. Su bet kuriuo modeliu jūs galite laimėti, jeigu gerai vairuosite. Tačiau reikėtų žinoti kelis kertinius dalykus. Lengvas modelis bus dinamiškesnis negu sunkus. Aukštas modelis posūkiuose blogiau elgsis (virs, sunkiau įvažiuos ir išvažiuos iš posūkių) negu žemas. 2WD modelis reikalaus geresnio sukibimo (geresnių padangų, kietesnės trasos) bei tikslesnio vairavimo negu 4WD. Tačiau aukštas modelis geriau įveiks tramplinus ir trasos nelygumus. Sunkus modelis bus stabilesnis trasoje, lengviau vairuojamas. 2WD modelis bus lengvesnis ir dinamiškesnis. Tad reikėtų suprasti, kad idealių modelių, pačių pačių geriausių tiesiog nėra!
Ši klasė kaip ir skirta pradedantiesiems, tad renkantis modelį reikėtų nepamiršti, kad jūs su tuo modeliu norėsite ne tik varžybose važiuoti, bet ir laisvalaikiu juo pasimėgauti. Aukštesnis modelis šiuo atveju jau turės pranašumą, nes su juo galėsite daug kur pravažiuoti. Tvirtesnis (paprastai ir didesnis, sunkesnis) modelis ne taip greitai byrės. Universalių modelių, idealiai tinkančių ir varžyboms, ir pramogoms nėra (nekalbu apie klases, suformuotas dirbtinai konkretiems modeliams). Tad reikia susitaikyti su tuo, arba, jeigu leidžia kišenė, įsigyti pora modelių.
Šiais metais klasėje įvestas konkretaus variklio apribojimas. Gali dalyvauti varžybose tik su LRP Blast S10 arba Ansmann Clash 23T tipo varikliu.

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 400 iki 1000Lt (galima išleisti ir daugiau, bet ar yra prasmė tai daryti?). Pigiausia bus įsigyti "RTR" modelį. RTR yra sutrumpinimas nuo "Ready To Run". Tai yra pilnai sukomplektuotas ir surinktas modelis. Trauki jį iš dėžės, pakrauni modelio baterijas, nusiperki baterijas valdymui ir važiuoji! Tačiau čia yra ir minusų. RTR modeliuose dažniausiai nebūna tinkamų baterijų (jos būna mažos ir jų talpos nepakaks 5 minučių važiavimui). Nebūna tinkamo kroviklio, kad per ~1val. (toks dažniausiai yra laiko tarpas tarp važiavimų) pakrauti pilnai baterijas. RTR modelio kai kurie mazgai gali būti silpni (serva - įtaisas sukantis jūsų ratus, kai jūs pasukate vairo ratuką valdyme) arba ne optimalūs (ESC (greičio reguliatorius - viena svarbiausių modelio detalių, atsakinga už greitėjimą ir stabdymą), variklis, padangos). RTR modeliuose valdymas dažniausiai būna su kvarcais ir pats paprasčiausiais. Varžybose, susirinkus keliems dalyviams su kvarciniais valdymais reikia žiūrėti, kad pas visus būtų skirtingi kvarcai, nes kitaip valdysite vieni kitų modelius.
Brangesnis kelias yra rinktis "KIT" modelius. Tai yra kaip konstruktorius. Modelis atvažiuoja nesurinktas, jame dažniausiai nebūna elektrinių detalių bei valdymo (kai kuriuose net padangų). Viską tenka pačiam surinkti ir susipirkti. Tai yra sunkiau ir sudėtingiau pradedančiam... bet kartu tai yra labai gera patirtis, taip yra detaliai susipažįstama su modeliu. Paskui ženkliai lengviau modelį reguliuoti, taisyti jo bėdas. Perkant pačiam ir elektroniką, galime rinktis, tad čia jau galime išvengti labai silpnos servos bei įsigyti gerą ESC ir galingesnį varikliuką. Jus varžo tik kišenės gylis :).
Yra ir ARTR (Almost Ready To Run) modelių, kuriuose dažniausiai nebūna baterijų ir kroviklio. Tai vienas iš geriausių variantų pradedančiam nusipirkti modelį varžyboms, nes neišleidžiami be reikalo pinigai netinkantiems daiktams... Gaila, bet dažniausiai skirtumas tarp ARTR ir RTR yra labai nedidelis ir mažai te padeda sutaupyti.


Antra pagal išlaidas bei sudėtingumą, ko gero, būtų 1/10 Electric Modified klasė. Pagal vairavimą (ir pagal išlaidas) ši klasė labai netoli nuo kitų, sudėtingesnių klasių. Bet, mano nuomone, ji yra paprastesnė negu kitos, toliau išvardintos. Dėl šioje klasėje leidžiamų bet kokių variklių ir galingų LiPo baterijų klasė yra labai greita. Geri vairuotojai, gerose trasose su šios klasės modeliais rodo geresnį rezultatą, negu su 1/8 mastelio elektriniais modeliais. Gaila, pas mus trasos nėra tokios lygios, tad ne visada labai didelis greitis veda prie pergalės :). Vėl gi, važiuoti galima su bet kokio tipo mašinomis. Tačiau didelis greitis sąlygoja tai, kad tinkamiausi į šią klasę yra buggy tipo 2WD ir 4WD modeliai. Kaip toliau pastebėsite, šio tipo modeliai yra populiariausi sportinėms varžyboms (yra rengiami 1/10 Buggy Nacionaliniai, Žemynų bei Pasaulio čempionatai). Dėl savo formos bei pagaminimo jie yra greiti, gerai stovi trasoje bei paprasti priežiūroje.

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 600 iki 2000Lt (galima išleisti ir daugiau). Vėl gi, pigiausia pirkti RTR, bet konkurentus su rimtais KIT modeliais bus sunku aplenkti (nebent esate naujas vairavimo genijus - tada ir su priešpiečių dėžute galite laimėti :)). Dėl minėto didelio greičio važiuoklėms keliami didesni reikalavimai. Skirtingai negu Standart klasėje važiuoklės neturi detalių iš anglies apribojimo. Tad brangesnės KIT važiuoklės iš anglies bus lengvesnės negu RTR plastmasiniai modeliai ir iš karto turės pranašumą. Vairo serva turi būti tvirta ir atlaikyti didelių greičių apkrovas. Atskira kalba čia būtų apie ESC ir variklį. Daugelio pradedančių klaida yra žiūrėti tik į ESC amperų kiekį bei variklio vijas arba kv reikšmę. Aišku svarbu yra ir tie parametrai. Tačiau reikia blaiviai vertinti savo, kaip vairuotojo, galimybes. Bei suvokti, kad tokį modeliuką suvaldyti esant labai dideliam greičiui yra labai sudėtinga. Dažniau pakanka pasirinkti pakankamo greičio varikliuką ir daugiau investuoti į gerą ir brangų ESC, kuris turi papildomų, vairavimo pagalbai skirtų funkcijų. Taip pat, reikia suvokti, kad investavus į gerą važiuoklę negalima labai taupyti elektronikai! Tik visuma gali laimėti varžybas! Tik visų mazgų teisingas ir užtikrintas veikimas suteiks daugiausia malonumo ir leis susikaupti vairavimui!


Trečia klasė būtų 1/10-1/8 Monster Truck Nitro. Šioje klasėje dominuoja vieno gamintojo vienos rūšies modeliai. Tai HPI Savage modelis su vidaus degimo varikliu. Ir tik šiemet tarp dalyvių atsirado pora Traxxas Revo Nitro modelių. Na, dar anksčiau buvo berods vienas Team Losi LST2 monstras. Tai gi, kaip supratote šioje klasėje važiuoja Monster Truck tipo modeliai su vidaus degimo varikliais. Naudojamas yra specialus Nitro kuras. Ši klasė patraukli tuo, kad su šiais modeliais įdomu ne tik varžytis bet ir palakstyti laisvalaikiu. Modeliai didžiuliai, tvirti, didelio pravažumo, tad galima važinėtis visur. Tačiau yra ir nepatogumų. Reikia gana gerai išmanyti vidaus degimo variklius ir jų reguliavimą. Variklį teks reguliuoti pastoviai, ir būtinai pasikeitus oro sąlygoms. Taip pat, varžybose būtina turėti mechaniką, kuris pagelbės, kai jūs vairuosite užlipęs į pakylą, o jūsų modeliui reikės įpilti kuro ar vėl užvesti užgesusį modelį. Bet labai neišsigąskite. Į varžybas suvažiuoja daug patyrusių modeliuotojų. Jie su malonumu jums padės tvarkytis su nitro modeliu, patars kaip ir ką reguliuoti bei pagelbės jeigu neturite mechaniko.

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 700 iki 3000Lt (galima išleisti ir daugiau). Taisyklė ta pati. RTR modeliai pigiausi, tačiau reikalaujantys papildomų išlaidų ir ne tokie tvirti bei ne taip pritaikyti varžyboms. KIT modeliai brangesni, juose yra geresnės detalės, jie labiau pritaikyti varžyboms. Skirtingai nuo elektrinių modelių, vidaus degimo modeliuose yra ne tik vairo serva bet ir gazo/stabdžio serva. Tokiems modeliams reikalingos kokybiškos, patvarios ir galingos servos nes modelio masė gana didelė.


Ketvirta klasė būtų 1/10-1/8 Monster Truck Electric. Klasė investicijomis gal ir nusileidžia ankstesnei Nitro klasei bet greičiu ir galia lenkia. Kaip ir ankstesnė ši klasė yra skirta Monster Truck tipo modeliams varomiems elektra. Populiariausias atstovas - HPI Savage Flux. Deja, tačiau klasės likimas neaiškus. Praėjusį sezoną klasėje dalyvių te susirinkdavo 3-4. Tad gali būti, kad kitais metais jos visiškai nebus, arba bus pakeisti jos nuostatai. Daug greičio ir galios labai patrauklu pradedantiesiems. Modeliai idealiai tinka ir laisvalaikio praleidimui. Būdami elektriniai važiuoja labai tyliai, tad su jais galėsite lakstyti ir mieste niekam neužkliūdami. Tačiau tai reikia daryti atsakingai. Modelis ne žaislas! Su juo galima rimtai sužaloti žmogų, apgadinti aikštelėje ar gatvėje stovinčias tikras mašinas. Ar įsivaizduojate kiek jėgos turi beveik 6kg sveriantis monstras lekiantis 100km/h greičiu!?!

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 700 iki 2500Lt (galima išleisti ir daugiau). Šioje klasėje vyrauja ARTR modeliai. Turėdami galingą elektroniką šie modeliai reikalauja nemažų baterijų, dažniausiai netgi poros vienetų. Tokioms baterijoms reikia rimto kroviklio. O šie daiktai kainuoja nemažai. Tad dažniausiai jų nerasite pakuotėje. Kaip ir baterijų valdymui. Visa kita bus. KIT modelių čia praktiškai nesurasite. Tiesiog šios Monster Truck klasės nelabai populiarios tarp sportininkų užsienyje ir ne dažnas klubas jas organizuoja. Tokius modelius dažniau perka laisvalaikiui... Lietuvoje yra nemažai Monster Truck savininkų, tad jiems ir suformuotos šios klasės.


Penktai klasei priskirčiau 1/5-1/6 Petrol modelius. Klasė skirta 1/6-1/5 mastelio visų tipų modeliams su benzininiais vidaus degimo varikliais. Tai pačių didžiausių modelių klasė. Dėl savo dydžio ir svorio modelius nėra paprasta meistriškai valdyti trasoje. Modeliuose naudojamas benzininis variklis, tad reguliuoti jį ženkliai paprasčiau negu nitro. Ankstesnių metų varžybose dažniausiai pasitaikantis modelis buvo 2WD HPI Baja 5b. Tačiau pastaruoju metu vis daugiau atsiranda kitokių gamintojų, taip pat 4WD variantų. Modeliai smagūs ir laisvalaikiui. Tačiau dėl dydžio ir garso nerekomenduotina su jais važinėti mieste. Geriau paieškoti atokesnių vietų. Modelis patrauklus ir eksploatacinėmis išlaidomis - benzinas kainuoja pigiau negu Nitro...:).

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 1500 iki 3500Lt (galima išleisti ir daugiau!). Vėl gi, pigiausia pirkti RTR ar ARTR. Tačiau KIT modeliai sukomplektuoti iš geresnių detalių. Modeliai dideli ir sunkūs, tad vairo serva turi būti tikrai galinga.


Į šeštą klasę patenka 1/8 Buggy tipo modeliai. Tai sportiškiausia klasė. 1/8 Buggy varžybos vyksta daugelyje pasaulio šalių. Rengiami Nacionaliniai, Žemynų ir Pasaulio čempionatai, vyksta be galo daug klubų varžybų.

Pirmas šios didelės grupės pogrupis - 1/10-1/8 Open Electric klasė. Tik šį sezoną atsiradusi bet sparčiai populiarėjanti 1/8 mastelio elektrinių Buggy ir Truggy tipo modelių klasė. Kaip matote klasės pavadinime yra ir 1/10 mastelis. Šiais metais joje dalyvavo 1/10 E-Revo modelis, tačiau jis nebuvo labai konkurencingas. Tad yra pasiūlymas kitais metais daryti grynai 1/8 mastelio elektrinių bagių klasę bei 1/10-1/8 mastelio Open Electric klasę kurioje galėtų važiuoti Truggy tipo bei E-Revo ir panašūs Monster Truck modeliai. Šie elektriniai bagiai labai dinamiški, turi labai daug galios. Elektrinė sistema yra paprastesnė nei nitro, čia nereikia atskiro mechaniko pagalbos. Gaila tik, kad esant didelėms apkrovoms, vis dar pasitaiko ESC ir variklių gedimų (o šie daiktai yra brangūs). Tačiau, sparčiai vystantis technologijoms, gedimų turėtų mažėti. Dar vienas apribojimas - važiavimo laikas. Deja, kol kas LiPo baterijos, tinkančios į šiuos bagius, leidžia važiuoti daugiausiai 10-15 minučių (iškrovus LiPo bateriją žemiau saugios ribos ji gali užsidegti, arba, geriausiu atveju, tapti netinkama naudojimui...). Todėl varžyboms yra nustatytas saugus 10 minučių važiavimas. Būtų ženkliai įdomiau važiuoti bent 20-30 minučių, tačiau kol kas nėra tokių LiPo baterijų. Keisti baterijas važiavimo metu negalima, nes pakankamai pavojinga padaryti klaidą sujungiant jas. Gal būt ateityje ir bus išrasta baterijų tvirtinimo sistema, kuri leis saugiau ir greitai pakeisti baterijas. Tada ir važiavimo laikas galės būti ilgesnis.

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 700 iki 4000Lt (galima išleisti ir daugiau!). Vėl gi, pigiausia pirkti RTR ar ARTR, bet konkurentus su rimtais KIT modeliais bus sunku aplenkti (nebent vairuojate kaip Ryan Maifield :)). Dėl didelio greičio važiuoklėms ir kitiems komponentams reikalavimai dideli. Važiuoklėse dažniausiai naudojama 6000 ar 7000 serijos aliuminis bei anglies pluošto detalės. Vairo serva turi būti tvirta ir greita. ESC ir varikliui keliami aukšti reikalavimai. Šie komponentai skiriasi nuo 1/10 mastelyje naudojamų. Juose naudojami truputį kitokie algoritmai. Varikliai yra skirti specialiai 1/8 masteliui ir skiriasi bagiams ir tragiams. Vėl gi nereikėtų žiūrėti tik į ESC amperų kiekį bei variklio kv reikšmę. Šioje klasėje labai svarbu yra ir tie parametrai. Tačiau, esant didelėms apkrovoms, neteisingai parinktas variklis tik išskirs daug šilumos, pats ges bei gadins ir ESC. Tad prieš renkantis sistemą siūlyčiau pasikonsultuoti su nusimanančiais. Svarbu nepamiršti, kad varžybose yra leista naudoti maksimaliai tik 4S baterijas! Ir čia galioja ta pati taisyklė - investavus į gerą važiuoklę negalima labai taupyti elektronikai!

Kitas pogrupis būtų 1/8 Buggy Sport klasė skirta 1/8 mastelio „buggy“ tipo, su vidaus degimo varikliais modeliams. 1/8 Nitro Buggy klasė yra viena iš seniausių klasių kurioms rengiamos varžybos. Tai gausiausia ir populiariausia, bei labiausiai žiūrovų mėgstama klasė. Greitis, garsas, užvažiavimai į pit'us kuro papildymui, taktiniai sportininkų sprendimai, mechanikų profesionalumas... ar neprimena F1...? Kaip supratote modeliai yra su vidaus degimo varikliais. Naudojamas specialus Nitro kuras. Be abejo, šioje klasėje reikia gana gerai išmanyti vidaus degimo variklius ir jų reguliavimą. Variklį teks reguliuoti pastoviai. Taip pat, varžybose būtina turėti mechaniką, kuris pagelbės, kai jūs vairuosite užlipęs į pakylą, o jūsų modeliui reikės įpilti kuro ar vėl užvesti užgesusį modelį. Aišku, atvykę į varžybas ar treniruotes, visada surasite kas jums patars bei padės. Didelis privalumas yra ilgi važiavimo laikai. Finaliniai važiavimai pas mus vyksta 30 minučių. Pasaulio čempionate važiuojama 1 valandą! Galite įsivaizduoti, kad per tokį laiką ir su užvažiavimais kuro papildymui, varžybų situacija gali keistis akimirksniu!

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 700 iki 4000Lt (galima išleisti ir daugiau!). Pigiausia pirkti RTR ar ARTR. Kelios firmos leidžia tikrai neblogus RTR ir ARTR rinkinius su kuriais galima pasiekti gerų rezultatų. Aišku, konkurentai su rimtais KIT modeliais tikriausiai turės patikimumo pranašumą, bet jeigu vairuojate kaip Cody King - niekas jūsų RTR nepavys...:). Dėl didelio greičio važiuoklėms ir kitiems komponentams reikalavimai labai dideli. Labai svarbu geras variklis, kokybiškos gazo bei vairo servos. Važiuoklės pagamintos iš 6000 ar 7000 serijos aliuminio bei anglies pluošto. Dėl to, kad klasė labai sena, praktiškai visos rimtų gamintojų važiuoklės yra labai geros ir su jomis galima siekti aukštų rezultatų. Tad važiuoklės pasirinkimą dažnai lemia greitas detalių gavimas Lietuvoje. Patikėkite, bus labai skaudu, jeigu dėl mažos pamestos detalės negalėsite baigti sėkmingai prasidėjusių varžybų. Jeigu esate visiškai nepatyręs, siūlyčiau pasikonsultuoti su nusimanančiais, apsilankyti varžybose ir susipažinti kas su kokiomis mašinomis važiuoja. Taisyklė ta pati - investavus į gerą važiuoklę negalima labai taupyti kitiems komponentams!

_________________
Audrius


Paskutinį kartą redagavo audriusv 10 Geg 2011 11:02. Iš viso redaguota 16 kartus.

Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema: Re: Info norintiems pradėti dalyvauti mašinėlių varžybose
StandartinėParašytas: 18 Lap 2010 12:43 
Modeliuotojas
Modeliuotojas

Užsiregistravo: 17 Geg 2009 22:02
Pranešimai: 1123
Miestas: Vilnius
On-road

Visumoje on-road klasėse yra daugiau visokių apribojimų, tad rinkdamiesi vieną ar kitą klasę, paprastai jau iš karto apsiribojame ir su važiuoklės pasirinkimu. Todėl čia turite rimtai pasvarstyti ir nuspręsti ko norite. Taip pat, čia labai svarbų vaidmenį vaidina detalių gavimas bei kolegų patirtis. Sudėtingesnių važiuoklių reguliavimas nėra paprastas dalykas. Rato važiavimo laikas 9-10-11 sekundžių. Galite suskaičiuoti, kokį rezultatą gausite, jeigu dėl netikslaus važiuoklės sureguliavimo jūsų modelis važiuos 0,2-0,5 sekundės lėčiau nei kitų kolegų??? Iš pradžių bus sudėtinga vairuoti neatsitrenkiant į bortelius žyminčius trasą. Tad detalių pradžioje tikrai reikės ir nemažai. Jeigu negalėsite jų nusipirkti vietoje - nemažai treniruočių ir varžybų tiesiog praleisite veltui. Tad pirmas patarimas - būtinai apsilankyti Oze esančioje on-road trasoje per treniruotes. Susipažinkite su kolegomis, pažiūrėkite kaip važiuoja visos klasės, kokius modelius kiti naudoja. Ir tik tada rinkitės.


Pigiausia ir lėčiausia klasė - Standard. Klasė skirta 1/10 mastelio elektriniams modeliams su plastikinės "vonios" tipo važiuoklėmis. Dažniausias ir mano manymu tinkamiausias atstovas būtų Tamiya TT-01 arba HPI E-10. Važiuoklės tinkamos ir laisvalaikiui. Su jomis galima driftinti ar netgi Rally tipo važinėjimus daryti. Detalės nebrangios, pačios važiuoklės nesudėtingos - būtent tai ko reikia pradžiai.

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 300 iki 1000Lt (galima išleisti ir daugiau, bet ar yra prasmė tai daryti?). Pigiausia bus įsigyti "RTR" modelį. RTR yra sutrumpinimas nuo "Ready To Run". Tai yra pilnai sukomplektuotas ir surinktas modelis. Trauki jį iš dėžės, pakrauni modelio baterijas, nusiperki baterijas valdymui ir važiuoji! Minusas, kad RTR modeliuose dažniausiai nebūna tinkamos talpos baterijų, kad pakaktų 5 minučių važiavimui. Taip pat, nebūna tinkamo kroviklio kad greitai ir kokybiškai pakrauti baterijas. RTR modelio kai kurie mazgai gali būti silpni (serva - įtaisas sukantis jūsų ratus, kai jūs pasukate vairo ratuką valdyme) arba ne optimalūs (ESC (greičio reguliatorius - viena svarbiausių modelio detalių, atsakinga už greitėjimą ir stabdymą), variklis). RTR modeliuose valdymas dažniausiai būna su kvarcais ir pats paprasčiausiais. Varžybose, susirinkus keliems dalyviams su kvarciniais valdymais reikia žiūrėti, kad pas visus būtų skirtingi kvarcai, nes kitaip valdysite vieni kitų modelius.
Brangesnis kelias yra rinktis "KIT" modelius. Tai yra kaip konstruktorius. Modelis atvažiuoja nesurinktas, jame dažniausiai nebūna elektrinių detalių bei valdymo (kai kuriuose net padangų). Viską tenka pačiam surinkti ir susipirkti. Tai yra sunkiau ir sudėtingiau pradedančiam... bet kartu tai yra labai gera patirtis, taip yra detaliai susipažįstama su modeliu. Paskui ženkliai lengviau modelį reguliuoti, taisyti jo bėdas. Perkant pačiam ir elektroniką, galime rinktis, tad čia jau galime išvengti labai silpnos servos bei įsigyti gerą ESC ir tinkamą varikliuką. Jus varžo tik nuostatai ir kišenės gylis :).
Yra ir ARTR (Almost Ready To Run) modelių, kuriuose dažniausiai nebūna baterijų ir kroviklio. Tai vienas iš geriausių variantų pradedančiam nusipirkti modelį varžyboms, nes neišleidžiami be reikalo pinigai netinkantiems daiktams... Gaila, bet dažniausiai skirtumas tarp ARTR ir RTR yra labai nedidelis ir mažai te padeda sutaupyti.
Perkant RTR modeliuką ar KIT'ą, ar ARTR svarbiausia prisiminti apie apribojimus: tik uždari "540" tipo, 23 ar daugiau vijų turintys neaptarnaujami varikliai, nekeičiamais šepetėliais; tik 6 celių NiMH/NiCd baterijos; važiuoklė plastikinė "vonios" tipo; jokių anglies pluošto dalių, jokių reguliuojamos pakabos dalių, jokių tepalinių amortizatorių, jokių stabilizatorių važiuoklėje; jokių mikroporinių padangų. Atkreipkite dėmesį į tai jeigu modelį perkate kažkur internete. Arba tiesiog paminėkite, kad norite dalyvauti varžybose jeigu modelį perkate Lietuvoje, specializuotoje parduotuvėje.

Antra pagal investicijas ir paprastumą būtų GT Hobby klasė. Klasė pagal greitį turėtų stovėti aukščiau, tačiau pradedančiajam tikrai rekomenduočiau išbandyti šią klasę o ne "Firebolt". Klasėje leidžiamos 1/10 mastelio elektrinės Pan Car važiuoklės, bei Formulės tipo važiuoklės su galinių varančių ratų sistema. Šiai klasei galioja www.worldgtrc.com taisyklės. Dažniausias šios klasės atstovas yra BMI DB10RR modelis. Paskutinėse varžybose dalyvavo ir Formulės tipo 3Racing gamintojo važiuoklė. Nepaisant to, kad važiuoklė atrodo trapi ir atrodo turėtų byrėti, taip nebuvo. Važiuoklė puikiai atlaikė visas varžybas. Šios važiuoklės yra grynai varžyboms ir laisvalaikiui nelabai tinkamos... Išskirtinė šio tipo važiuoklių savybė - paprastumas! Labai mažai detalių. Mažai detalių, nėra kam lūžti... Detalės labai paprastos. Paprastos detalės, maža jų kaina... pvz., brangiausia mano turimos CRC Gen-X10 važiuoklės dalis (ir kurią sulaužyti labai, labai sudėtinga) kainuoja 126Lt... Važiuoklės priežiūra minimali, reguliavimai irgi. Pradinė įsigijimo kaina gal ir didelė tačiau tolimesnės investicijos važiuoklei minimalios!

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 800 iki 1500Lt (galima išleisti ir daugiau). "RTR" modelių nėra. Tik "KIT" modeliai. Tai yra kaip konstruktorius. Modelis atvažiuoja nesurinktas, jame nebūna elektrinių komponentų, valdymo, ratų. Viską tenka pačiam surinkti ir susipirkti. Tai yra sunkiau ir sudėtingiau pradedančiam... bet kartu tai yra labai gera patirtis, taip yra detaliai susipažįstama su modeliu. Paskui ženkliai lengviau modelį reguliuoti, taisyti jo bėdas. Jeigu nežinote ką įsigyti ar nenorite tuo užsiimti, daugiau patirties turintys kolegos tikrai padės sukomplektuoti viską teisingai, bei netgi paruoš visą modelį už atskirą atlygį. Gausite RTR arba ARTR variantą, jeigu jau turite valdymą ar kitus reikiamus komponentus.
Pačiam komplektuojant modelį svarbiausia prisiminti apie apribojimus: tik nemodifikuoti HPI Saturn 27T #1144 varikliai, tik 6 celių, SubC NiCD arba NiMH, arba LiPO 2S kietu korpusu baterijos, tik padangos iš sąrašo bei Formulės tipo modeliams gamykliniu būdu gaminamos padangos. Taip pat, siūlyčiau pirkti ESC (jeigu finansai neriboja), kuris palaiko ne tik šepetėlinius (Brushed) variklius bet ir bešepetėlinius (Brushless). Jeigu atsiras noras išvažiuoti į tarptautines varžybas ar tiesiog sudalyvauti greitesnėje GT10 klasėje, tereikės nusipirkti tinkamą varikliuką.


Trečia klasė būtų Firebolt klasė. Pagal greitį turėtų būti paprastesnė, tačiau pagal sudėtingumą ir investicijas yra čia. Klasė skirta 1/10 mastelio elektriniams modeliams pagal EFRA 2010 taisykles 1/10 electric touring klasei, išskyrus maksimalų važiuoklės plotį (200mm). Sakyčiau, kad tai yra tarpinė stotelė link "Touring Stock" klasės. Klasėje vyrauja Touring tipo važiuoklės. Populiariausia važiuoklė - HB Cyclone. Iš tikrųjų klasė beveik nesiskiria nuo "Touring Stock". Ji tik sulėtinta variklio apribojimu. Važiuoklės tinkamos ir laisvalaikiui. Su jomis galima driftinti ar netgi Rally tipo važinėjimus daryti. Tačiau važiuoklės gana sudėtingos. Daug detalių, daug nustatymų bei reguliavimų. Tad ir važiuoklių ir detalių kainos nemažos. Tačiau, kaip ir minėjau, tai yra praktiškai prieškambaris į "Touring Stock" klasę. O ši savo ruožtu yra viena iš populiariausių sportinių klasių. Tad pradėti šioje klasėje reikėtų tiems kas jau galvoja apie profesionalaus vairuotojo karjerą ir išvykas į užsienio varžybas.

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 800 iki 3000Lt (galima išleisti ir daugiau). "RTR" modelių praktiškai niekas nenaudoja. Galima, bet jie tikrai nebus konkurentabilūs. O ir norint pereiti į "Touring Stock" bus paprasčiau su rimta "KIT" važiuokle. "KIT" modeliai yra kaip konstruktorius. Modelis atvažiuoja nesurinktas, jame nebūna elektrinių komponentų, valdymo, gal ir ratų. Viską teks pačiam surinkti ir susipirkti. Tai yra sunkiau ir sudėtingiau pradedančiam... bet kartu tai yra labai gera patirtis, taip yra detaliai susipažįstama su modeliu. Paskui ženkliai lengviau modelį reguliuoti, taisyti jo bėdas. Jeigu nežinote ką įsigyti ar nenorite tuo užsiimti, daugiau patirties turintys kolegos tikrai padės sukomplektuoti viską teisingai, bei netgi paruoš visą modelį už atskirą atlygį. Gausite RTR arba ARTR variantą, jeigu jau turite valdymą ar kitus reikiamus komponentus.
Pačiam komplektuojant modelį svarbiausia prisiminti apie apribojimus: tik nemodifikuoti HPI Firebolt 15T varikliai, tik 6 celių NiMH baterijos ir jokių mikroporinių padangų.


Ketvirta klasė yra GT10. Pagal greitį ši klasė viena greičiausių tačiau kartu ji yra labai paprasta, daugiausia investicijų yra pradžioje. Todėl ši klasė ir yra šioje vietoje. Klasėje leidžiamos 1/10 mastelio elektrinės Pan Car važiuoklės. Šiai klasei galioja www.worldgtrc.com taisyklės. Dažniausias šios klasės atstovas yra BMI DB10RR modelis. Šios važiuoklės yra grynai varžyboms ir laisvalaikiui nelabai tinkamos... Išskirtinė šio tipo važiuoklių savybė - paprastumas! Labai mažai detalių. Mažai detalių, nėra kam lūžti... Detalės labai paprastos. Paprastos detalės, maža jų kaina... pvz., brangiausia mano turimos CRC Gen-X10 važiuoklės dalis (ir kurią sulaužyti labai, labai sudėtinga) kainuoja 126Lt... Važiuoklės priežiūra minimali, reguliavimai irgi. Pradinė įsigijimo kaina gal ir didelė tačiau tolimesnės investicijos važiuoklei minimalios!

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 1200 iki 2500Lt (galima išleisti ir daugiau). "RTR" modelių nėra. Tik "KIT" modeliai. Tai yra kaip konstruktorius. Modelis atvažiuoja nesurinktas, jame nebūna elektrinių komponentų, valdymo, ratų. Viską tenka pačiam surinkti ir susipirkti. Tai yra sunkiau ir sudėtingiau pradedančiam... bet kartu tai yra labai gera patirtis, taip yra detaliai susipažįstama su modeliu. Paskui ženkliai lengviau modelį reguliuoti, taisyti jo bėdas. Jeigu nežinote ką įsigyti ar nenorite tuo užsiimti, daugiau patirties turintys kolegos tikrai padės sukomplektuoti viską teisingai, bei netgi paruoš visą modelį už atskirą atlygį. Gausite RTR arba ARTR variantą, jeigu jau turite valdymą ar kitus reikiamus komponentus.
Pačiam komplektuojant modelį svarbiausia prisiminti apie apribojimus: tik homologuoti varikliai iš sąrašo ir tik leistina variklio+baterijos kombinacija, tik 4 celių, SubC NiCD/NiMH, arba LiPO 2S kietu korpusu baterijos, tik padangos iš sąrašo. Taip pat, siūlyčiau pirkti tikrai gerą ESC, bei tikrai kokybiškas LiPo baterijas (jeigu finansai neriboja). Geriausia pirkti ESC su jo programinės įrangos atnaujinimo galimybe. Geras ESC ir geros baterijos turės didelę įtaką jūsų greičiui.


Penkta klasė būtų Touring Stock klasė. Pagal greitį turėtų būti paprastesnė, tačiau pagal sudėtingumą ir investicijas yra čia. Klasė skirta 1/10 mastelio elektriniams modeliams pagal EFRA 2010 taisykles 1/10 electric touring klasei. Viena iš labai populiarių bei pakankamai senų sportinių klasių. Populiariausia važiuoklė - HB Cyclone TCX. Važiuoklės tinkamos ir laisvalaikiui. Su jomis galima driftinti ar netgi Rally tipo važinėjimus daryti. Tačiau važiuoklės gana sudėtingos. Daug detalių, daug nustatymų bei reguliavimų. Tad ir važiuoklių ir detalių kainos nemažos. Tačiau, kaip ir minėjau, tai yra viena iš populiariausių sportinių klasių.

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 1000 iki 4000Lt (galima išleisti ir daugiau). "RTR" modelių praktiškai niekas nenaudoja. Galima, bet jie tikrai nebus konkurentabilūs. Populiaresnės rimtos "KIT" važiuoklės. "KIT" modeliai yra kaip konstruktorius. Modelis atvažiuoja nesurinktas, jame nebūna elektrinių komponentų, valdymo, gal ir ratų. Viską teks pačiam surinkti ir susipirkti. Tai yra sunkiau ir sudėtingiau pradedančiam... bet kartu tai yra labai gera patirtis, taip yra detaliai susipažįstama su modeliu. Paskui ženkliai lengviau modelį reguliuoti, taisyti jo bėdas. Jeigu nežinote ką įsigyti ar nenorite tuo užsiimti, daugiau patirties turintys kolegos tikrai padės sukomplektuoti viską teisingai, bei netgi paruoš visą modelį už atskirą atlygį. Gausite RTR arba ARTR variantą, jeigu jau turite valdymą ar kitus reikiamus komponentus.
Pačiam komplektuojant modelį svarbiausia prisiminti apie apribojimus: tik homologuoti varikliai iš sąrašo ir tik leistina variklio+baterijos kombinacija, baterijos tik 5 arba 6 celių NiMH/NiCd Sub-C arba 2S LiPo kietu korpusu, jokių mikroporinių padangų, galimos bet kokios vulkanizuotos gumos (Slick) padangos, atitinkančios EFRA išmatavimus. Vėl gi, siūlyčiau pirkti tikrai gerą ESC, bei tikrai kokybiškas LiPo baterijas (jeigu finansai neriboja).


Pati greičiausia klasė būtų C-12. Pagal greitį ši klasė greičiausia nors važiuoklės naudojamos joje gana paprastos. Tačiau dėl didelių greičių valdyti modelį sunku, tad ši klasė tikrai nerekomenduotina pradedantiesiems. Esant dideliems greičiams labai stipriai dėvisi padangos. Per vienas varžybas galima sunaudoti kelis padangų komplektus. Padangos paruošiamos jas tekinant, tad reikėtų turėti ir specialias stakles tam. Klasė skirta 1/12 mastelio elektriniams modeliams pagal EFRA 2010 taisykles. Šios važiuoklės yra grynai varžyboms ir laisvalaikiui netinkamos... Išskirtinė šio tipo važiuoklių savybė - paprastumas! Labai mažai detalių. Važiuoklės priežiūra minimali, reguliavimai minimalūs bet privalo būti labai tikslūs.

Išlaidos modeliui. Gali svyruoti nuo 1200 iki 2500Lt (galima išleisti ir daugiau). "RTR" modelių nėra. Tik "KIT" modeliai. Tai yra kaip konstruktorius. Modelis atvažiuoja nesurinktas, jame nebūna elektrinių komponentų, valdymo, ratų. Viską tenka pačiam surinkti ir susipirkti. Tai yra sunkiau ir sudėtingiau pradedančiam... bet kartu tai yra labai gera patirtis, taip yra detaliai susipažįstama su modeliu. Paskui ženkliai lengviau modelį reguliuoti, taisyti jo bėdas. Jeigu nežinote ką įsigyti ar nenorite tuo užsiimti, daugiau patirties turintys kolegos tikrai padės sukomplektuoti viską teisingai, bei netgi paruoš visą modelį už atskirą atlygį. Gausite RTR arba ARTR variantą, jeigu jau turite valdymą ar kitus reikiamus komponentus.
Pačiam komplektuojant modelį svarbiausia prisiminti kad šiai klasei tinka bet koks kolektorinis ar bekolektorinis "540" tipo variklis. Galima naudoti tik 4 celių, SubC NiCD/NiMH arba 1S LiPo kietu korpusu baterijas ir bet kokias EFRA reikalavimus atitinkančias mikroporines padangas.

_________________
Audrius


Paskutinį kartą redagavo audriusv 27 Lap 2010 23:50. Iš viso redaguota 6 kartus.

Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema: Re: Info norintiems pradėti dalyvauti mašinėlių varžybose
StandartinėParašytas: 23 Lap 2010 11:28 
Modeliuotojas
Modeliuotojas

Užsiregistravo: 17 Geg 2009 22:02
Pranešimai: 1123
Miestas: Vilnius
Varžybos ir ko joms reikia...

Off-road

Taigi, modelį turite, kurioje klasėje važiuosite žinote. Apsilankę pasirenkate jums patogią varžybų datą ir vietą. Tačiau nelabai žinote kaip ten viskas vyksta, ką reik turėti, kad varžybose viskas būtų sklandžiai... Čia trumpai pabandysiu apie tai parašyti.

Rekomenduočiau užsiregistruoti internetu iš anksto į jūsų pasirinktas varžybas. Organizatoriams tada lengviau parengti važiavimo grafiką, numatyti varžybų pradžios laikus ir t.t.

Lietuvos Off-road varžybos kol kas vyksta dvejose trasose: Kauno ir Utenos . Netrukus turėtų atsirasti trečia trasa Panevėžyje. Kai tik ji pradės veikti, informaciją čia atnaujinsiu.

Dabar varžybos vyksta dvi dienas (šeštadienį ir sekmadienį). Reikėtų atsirinkti kurią dieną važiuos jūsų pasirinkta klasė. Kol kas pirmą dieną važiuoja 1/8 klasės (išskyrus Monster Truck) ir 1/5-1/6 klasė. Antrą dieną važiuoja 1/8 Monster Truck Nitro ir Electric klasės ir 1/10 klasės.

Į varžybas rekomenduočiau atvykti gerą valandą prieš joms prasidedant. Tiesiog, dar užtruksite apie pusvalandį pasiruošimams, tad geriau nevėluoti. Kauno trasoje yra šiek tiek stalų, prie kurių galima įsikurti. Tik reik turėti kėdutes sėdėjimui. Tačiau, kai susirenka daugiau modeliuotojų, esamų stalų nepakanka. Esant galimybei, ir kai matosi, kad užsiregistravo bent 50 žmonių, geriausia atsivežti savo staliuką ar net pora staliukų. Lietuvoje orai nepasižymi pastovumu. Tad labai pravartu turėti didelę pavėsinę nuo saulės ir lietaus, arba bent didesnį tentą, kuriuo uždengsite savo modelį ir kitus daiktus nuo lietaus. Apsirengti reikėtų irgi atitinkamai. Ryte būna ir šaltuko, o įdienojus gali būti visai karšta ar lyti lietus, tad reik pasiruošti viskam. Nesvarbu su kokiu modeliu dalyvaujate varžybose, elektra jums bus reikalinga. Reikia turėti gana ilgą (kuo ilgesnis tuo geriau) elektros kabelio ilgintuvą. Utenos trasoje visiškai nėra stalų, būtina turėti savo. Kaip ir pavėsines, kėdes, ilgintuvus. Šį sezoną Kaune bei Utenoje buvo organizuojamas maitinimas (tačiau ne visose varžybose). Reikėtų tiksliai sužinoti ar bus maitinimas ir nepamiršti pasirūpinti maistu bei gėrimais jeigu jo nebus arba nenorite tokia paslauga naudotis. Visą dieną nevalgius sunkoka būtų...:). Utenos trasoje yra sąlygos pasistatyti palapinę ar kemperį, aplink graži gamta, netoliese yra ežeras. Galima atvykti iš vakaro, pasitreniruoti, o išvykti po varžybų kitą dieną.

Kokios įrangos jums reikia varžybose? Tai mano minėti: staliukai, kėdutės, pavėsinė, elektros kabelio ilgintuvas su pakankamai rozečių. Elektriniam modeliui reikia turėti tinkamas į važiuojamą klasę baterijas. Electric Beginer'ui tai būtų NiMH baterijos, bent 3000mAh talpos, 6 celių, kad užtektų 5 minučių važiavimams. Pradedantiems rekomenduočiau ~4000mAh, kad galima būtų dar ir papildomą ratą apvažiuoti. Electric Modified klasėje naudojamos LiPo, >3500mAh talpos. Open Electric klasėje pakanka ~4000mAh talpos LiPo baterijų kvalifikacijoms. Tačiau finalai trunka 10 minučių ir čia jau gerai turėti bent 4500mAh baterijas. Rekomenduotina visuose važiavimuose naudoti tas pačias baterijas (kad priprasti prie mašinos). Taigi 4500-5000mAh baterijos Open'ams būtų pats tas. Nitro kuro, priklausomai nuo modelio, važiavimo stiliaus, variklio sureguliavimo vieno bako gali pakakti 7-15 minučių. Tad reikėtų susiskaičiuoti kiek kuro jums reikia varžyboms. Nepamirškite, kad ir nitro modeliui reikalingos baterijos imtuvui ir servoms užmaitinti... O kur baterijos ten ir krovikliai. Tai yra labai svarbus dalykas, ypač elektrinių klasių dalyviams. Kroviklis reikalingas toks, kad galima būtų spėti pakrauti baterijas tarp važiavimų (dažniausiai būna 40-60 minučių laiko tarpas). Tad čia nereikėtų labai taupyti. Taip pat, daugelis Open Electric modelių naudoja ne vieną o dvi baterijas. Reikia, kad arba jos būtų greitai pakraunamos (reikia galingo >10A kroviklio) arba reikia turėti du kroviklius (arba kroviklį kuris gali vienu metu krauti dvi ar daugiau baterijų). Nitro modelių baterijos nedidelės ir paprastos, tad čia užtenka normalaus kompiuterizuoto kroviklio. Būtinas kiekvieno modeliuotojo atributas - kokybiškų įrankių rinkinys, tinkantis jūsų modeliui. Atitinkamų dydžių atsuktuvus, reples tiesiog būtina turėti. Patikėkite, geri įrankiai jums tikrai padės. Jeigu modelį prižiūrite, jį tenka dažnai ardyti. Su prastais įrankiais tik gadinsite varžtus ir nervinsitės. Nekenkia turėti ir lituoklį su priedais (bet nebūtina). Jeigu nusipirkote keistą ir nepopuliarų modelį, atsarginėmis dalimis pasirūpinkite patys. Nelūžtančių modelių nėra! Trasoje vienu metu važiuoja daug modelių per sudėtingus tramplinus, staigius posūkius. Būna visokių situacijų, susidūrimų, virtimų ir smūgių. Tad atsarginės detalės yra būtinos. Nebent jūs tiesiog atvažiavote gerai praleisti laiką, o ne varžytis dėl prizų :) (kas iš tikrųjų yra visai smagu). Jeigu turite populiarų modelį, parduodamą Lietuvoje, dažniausiai pardavėjai (bent pora jų) patys dalyvauja varžybose ir turi paėmę "populiariausių" lūžtančių ar pametamų detalių. Seniau dalyvaujantis kolega su tokiu pat modeliu irgi gali pagelbėti nelaimės atveju! Visus šiuos daiktus, bei jūsų modelį reik kažkur laikyti, patogiai transportuoti. Tikrai verta pagalvoti apie didelį lagaminą ar net specialią tašę (gaila bet jos brangokos, nors ir labai patogios...) viskam sudėti. Daiktai ne taip išsimėto (o ir namuose tvarkingiau viską galima padėti), lengviau transportuojami, bei sunkiau pamirštami, kai viskas sukrauta viename ar poroje krepšių...:)

Būtinas dalykas dalyvaujant varžybose yra jūsų modelio laiko matavimo įranga - transponderis. Jeigu galvojate dažnai dalyvauti varžybose, geriausia jį nusipirkti. Jeigu nežinote ar patiks šis užsiėmimas jums - galite išsinuomoti pas organizatorius. Transponderis tvirtinamas kuo arčiau modelio priekio, kuo žemiau, saugioje nuo smūgių vietoje (juk nenorite, kad 210-260Lt kainuojantis daiktas būtų sudaužytas ar pamestas...). Tam tikroje trasos vietoje (ji būna pažymėta) yra pakloti specialūs jutikliai. Kiekvienas transponderis turi unikalų numerį. Per registraciją internete jūs tą numerį įrašote ir jis yra susiejamas su jūsų modeliu. Jeigu nuomojate transponderį, organizatoriai įrašo jo numerį patys. Kai transponderis pravažiuoja pro jutiklius yra fiksuojamas laikas. Pravažiavus dar kartą vėl fiksuojamas laikas ir tokiu būdu žinoma per kiek jūsų modelis apvažiavo ratą. Speciali programinė įranga rūpinasi tos informacijos sisteminimu, apdirbimu ir pateikimu į ekranus teisėjams bei į pit'ų ekranus (jeigu tokie yra).

Varžybos prasideda trumpomis treniruotėmis. Po jų vyksta registracija, kartu sumokamas startinis mokestis, išsinuomojami transponderiai ir gaunami klijuojami ant modelių numeriai (paklauskite kolegų kaip juos teisingai užklijuoti). Po to visi dalyviai susirenka prieš pakylą. Organizatoriai praneša būtiną informaciją, supažindina dalyvius su varžybų teisėjais, bei pasikeitimais taisyklėse jeigu tokių bus. Po šios įžangos prasideda kvalifikacijos. Jų būna trys po 5 minutes, po jų pusės valandos ar valandos pertrauka pietums. Po pietų prasideda finaliniai važiavimai. Jiems pasibaigus susumuojami rezultatai ir vyksta prizų įteikimas. Jeigu dalyvių susirenka daug, varžybos prasideda anksti ryte ~8.00-10.00val., o pasibaigia vėlai vakare ~19.00-21.00val.!

Visa informacija kada kas vyksta, kokia klasė gali treniruotis, kada ir kas važiuoja kvalifikacijose ar finaluose yra pranešama varžybų vedančiojo bei iškabinama skelbimuose. Reik nepamiršti, kad kol jūsų kolegos važiuoja kažkas turi jiems maršalauti. Maršalas - tai asmuo, kuris yra trasoje modelių važiavimo metu ir atverčia apsivertusią mašiną, pataiso užstrigusią bei atneša į techninę zoną (pit'us) nevažiuojantį ar sulūžusį modelį (maršalauja). Organizatoriai praneša kuri klasė kada maršalauja. Maršalauti būtina! Jeigu vengsite tai daryti būsite nubausti diskvalifikacija! Arba bus panaikintas geriausias jūsų važiavimo rezultatas! Išgirdę, kad jūsų klasės dalyviams reikia maršalauti nedelsdami einate į trasą ir pagal savo modelio numerį (ten stovi kuoliukas su numeriu, bei yra padėtos pirštinės ir ryškios liemenės) surandate savo maršalavimo vietą. Užsidedate pirštines (važiuojant nitro modeliams tikrai rekomenduoju tai padaryti), apsivelkate liemenę ir pasiruošiate maršalauti. Paprastai, jūs rūpinatės arčiausiai jūsų buvimo vietos esančiais modeliais. Jeigu pastebite apvirtusį modelį ir tolėliau - perspėkite kolegą arba pats nubėgęs atverskite modelį. Nežiopsokite, viską darykite greitai, padėkite modelį teisingai ir teisinga kryptimi! Kai jūs pats važiuosite ir apvirsite, patikėkite, būsite labai dėkingi greitam maršalui! :D

Taigi, išgirdote kaip pranešėjas sako, kad dabar jūsų klasės eilė važiuoti kvalifikacijose. Prieš startą jūs turite 3-5 minutes pasiruošimams. Likęs iki starto laikas pranešamas kas minutę. Jūs pats arba jūsų mechanikas atsinešate modelį po pakyla į pit'us. Tik iš ten galima paleisti modelį važiavimui. Kartais, ypač elektrinius 1/10 Standart modelius, leidžiama paleisti per kvalifikacijas ir iš kitos vietos, nes šiems modeliams svarbu yra baterijos veikimo trukmė ir jie nelabai nori važiuoti visą ratą link laiko matavimo įrangos vietos. Prieš padėdami modelį ant trasos ar pit'ų pakylos važiavimui, patikrinkite ar vairas bei gazas veikia... Tada keliaukite į pakylą. Užlipę įsitikinkite, kad maršalai vietoje. Jeigu matote, kad kažkur trūksta maršalo (jų vietos būna pažymėtos ir jie dėvi ryškias liemenes) - nedelsdami praneškite apie tai varžybų teisėjui. Kvalifikacijose startas yra plaukiančio tipo. Jūsų laikas skaičiuojamas individualiai ir tik nuo to momento, kai po starto signalo, jūsų modelis kirs laiko matavimo įrangos vietą. Tad likus minutei jau rekomenduotume važiuoti trasoje su modeliu. Nesvarbu kurioje trasos vietoje bus jūsų modelis starto paskelbimo metu, laikas jam skaičiuosis tik nuo to momento, kai jis kirs laiko matavimo įrangą (starto liniją) ir išgirsite savo mašinos numerį, bei kad ji startavo (tai pranešama anglų kalba). Visų grupių kvalifikacijos yra vienodos: 3 kvalifikacijos po 5 minutes važiavimo. Važiuojate tol kol išgirstate, kad jūsų mašina paminėta kaip finišavusi. Jeigu jūs kirtote starto liniją anksčiau negu išseko 5 minutės, jūs savo važiavimo ratą turite pabaigti, nesvarbu, kad jau paskelbtas finišas ir kai kurie kolegos jau nebevažiuoja. Sugedus jūsų modeliui maršalai jį atneša į pit'us. Jūs galite pataisyti savo modelį ir toliau pratęsti važiavimą (būtinai tik iš pit'ų), jeigu dar nėra pasibaigęs to važiavimo laikas. Dvi geriausios kvalifikacijos apsprendžia iš kurios vietos jūs startuosite finaluose. Esant labai daug dalyvių gali būti rengiami ir pusfinaliai...

Finalų ir pusfinalių trukmės laikas priklauso nuo klasės kurioje dalyvaujate. Taip pat, startavimas jau yra kitoks. Pagal kvalifikacijose iškovotas starto pozicijas gaunate naujus numerius savo modeliams. Pagal juos modeliai yra nunešami (jeigu neturite mechaniko ar draugo, kas galėtų nunešti modelį, galite tiesiog nuvažiuoti) į pažymėtas starto vietas. Varžybų teisėjas patikrina ar teisingai visi išsirikiavę ir duoda starto signalą. Elektriniai modeliai paprastai startuoja pagal garsinį signalą, nitro modeliai startuoja kai teisėjas po garsinio signalo pakelia vėliavą (įdėmiai klausykite kas sakoma per susirinkimą prieš varžybas - dažniausiai tada ir pasakoja kokia bus tvarka finaluose ar pusfinaliuose). Nepradėkite važiuoti anksčiau, nes gausite baudą, o startą gali tekti pakartoti. Pasikartojus "False Start'ui" ir diskvalifikuotas galite būti. Važiuokite atsakingai, neatsitrenkite į kolegą nes galite būti nubaustas. Dažniausia bauda yra "Stop and Go". Važiuojate ir varžotės kaip paprastai, tačiau priartėjus prie techninės zonos privalote užvažiuoti į pit'us, pilnai sustoti, ir tik išgirdę teisėjo leidimą važiuoti, vėl galite grįžti į trasą. Būkite garbingas. Jeigu netyčia prisiviję kitą modelį jį išmušėte iš trasos, sustokite, palaukite kol jis jus aplenks ir tada vėl varžykitės. Nereikia lėkti baisiu greičiu trankantis ir pastoviai virstant (o tokių "sportininkų" pasitaiko...). Yra labai geras angliškas posakis: "To Finish First You Must First Finish". Laisvas vertimas būtų "norėdamas būti pirmas, pirma turi apskritai finišuoti"... :). Varžybose ne greitis laimi. Jo reikia, bet ne tiek daug, kaip kartais pradedantiems atrodo.

Važiuojant jums karts nuo karto yra pranešama kuri mašina yra kurioje pozicijoje, kuri pagerino geriausią rato įveikimo laiką. Apie važiavimą bei varžymąsi praneša ir varžybų vedantysis. Tad praktiškai visada žinosite ar gerai jūs važiuojate. Jeigu turite mechaniką ar kolegą, galite paprašyti kad jis jums praneštų pastoviai jūsų važiavimo laiką. Kiekvieno rato ir bendras laikas bei jūsų modelio pozicija matosi po pakyla pit'uose įrengtame ekrane.

Daugiau apie off-road varžybų tvarką, tikslias taisykles ir kitą info rasite nuorodoje į reglamentą .

Patikėkite - VARŽYBOS ženkliai smagiau negu važinėti su modeliu be tikslo gatvėmis ar laukais :liux

_________________
Audrius


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema: Re: Info norintiems pradėti dalyvauti mašinėlių varžybose
StandartinėParašytas: 03 Lap 2012 23:33 
Model
Model
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 07 Spa 2008 07:30
Pranešimai: 187
Miestas: Kaunas
Reikalaujame apsilankyti varžybose Panevėžyje ir atnaujinti straipsniuką. :) Čia ne mano, o kitų naujokių prašymas :)

_________________

HW + Tekin 1900kV / Gensace batterys / Airtronics MX-3


Į viršų
 Aprašymas  
 
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 5 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 2 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
cron
Administratoriaus kontaktai: info(eta)rcm.lt

 

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007